fredag 27 mars 2009

Pressbyrån - en potentiell fälla




Det är en underdrift att säga att mataffärer, butiker och kiosker är uppbyggda i syfte att attrahera mig som kund att konsumera. Jag vill dra det längre än så, de är uppbyggda för  att jag som kund ska konsumera sötsaker, eftersom det är allmänt känt att ett välbehag (som sockerprodukter ger) ofta gör oss ännu mer benägna att handla. Jag brukar ibland, när jag inte har bråttom och än viktigare, när jag inte är hungrig eller sugen, gå in på ex Pressbyrån och titta mig omkring. Vad är det som jag kan äta i denna butik utan att det skadar mig? Frukt, mineralvatten, mörk choklad över 70 %, kaffe (men jag dricker inte kaffe( te och nötter. Jag skulle kunna köpa tuggumi också. I övrigt är deras utbud bedrägligt för en sådan som jag. Glass, godis i så många sorter att man går vilse, nybakta industribullar, wienerbröd, bagels, muffins, drickyoghurt, läsk. Volymen av de olika varorna talar sitt tydliga språk. Det fullkomligt väller över av sötsaker och helfabrikat, men man får vara glad om frukten i hyllan är relativt fräsch eller finns överhuvudtaget, särskilt om man vill handla på eftermiddagen eller kvällen. 
Jag kan inte heller köpa te på Pressbyrån av den enkla anledning att kaffe/te-maskinen står precis jämte skåpet med nybakta delikatesser, det är som att be om problem.

torsdag 19 mars 2009

Socker - en drog i allra högsta grad


Maltesers, Centerrullar, Ben & Jerrys Chocolate Chip Cookie Dough-glass, Daimstrut, Daim, Brejk, Twix, kladdkaka, vaniljsås, maränger, Fefreshers, McFlyrru med kolasos och extra daim, vit choklad, glass, Mentos jordgubb, kakor, kanelbullar, muffins, oboy.

Detta är några av mina sockertriggers, saker som sätter igång min beroendeperson. 

När jag var i mitt värsta utagerande, för drygt fyra år sedan, kunde min dag se ut så här:
Frukost - överblivna godispåsen från kvällen innan
Mellanmål  - en varm choklad med muffins på centralen
Lunch   - två cremecheesebagels och en chailatte följt av en raider
Mellanmål  - en påse maltesers (400g)
Middag  - en burk Ben & Jerrys Chocolate Chip Cookie Dough-glass
Kvällsmat  - maränger med kolasås

Jag konsumerade dessutom mest skräpmat, om det inte som här ovan, var mest sockerbaserade livsmedel. Pizza, hamburgare, bagels, foccacia, drickyoghurt, smoothies.

Idag har jag lagt om kosten och lagt till goda vanor. Det är tre år sedan den stora brytpunkten, ett år sedan insikten om mitt beroende. Det jobbigaste i hanteringen av mitt beroende är tillgängligheten. Jag bor och lever i en storstad med hög puls. Det finns en stor tillgänglighet till godis/snabbmat/bullar/smörgåsar/läsk etc. Varje dag är ett beslut. Varje måltid är en markering. Ingen annan än jag själv kan ta ansvar för min egen person. 
 

onsdag 18 mars 2009

En väldigt intressant eftermiddag



Hjärnfonden stod tillsammans med Lions Club och Swedbank värd för en cutting edge-eftermiddag på Swedbanks HK, Brunkebergstorg 8, igår onsdag.

Hörsalen var fylld till sista plats och det var god energi och fokus bland åhörarna.
Annika Dopping var moderator och eftermiddagen inleddes med en mycket intressant föreläsning signerad addictionsspecialisten Bitten Jonsson.
För mig som relativt nykläckt sockerberoende (i alla fall medvetandemässigt) var det intressant att höra om belöningssystemen och hur man som beroendeperson kan uppleva skov, att sjukdomen ter sig olika i olika perioder. 

Därefter var det Lars Olssons tur, han är neuroprofessor på Karolinska institutet. Han redogjorde för hjärnans belöningssystem och för min del var det mest intressant att få information om hur synapserna är föränderliga och bygger om sig när man njuter. Man kommer alltså att vilja ha mer av det man njöt av.

En välbehövlig kaffe/te och fruktpaus. Skönt att de hade frukt på plats, jag hade nämligen inte förberett något mellanmål. Det blev ett saftigt päron och en kopp te.

Sedan entrade Jonas Pettersson scenen, spelfri spelare och innebandycoach. Han delade sin gripande historia om hur han redan som 18-åring var djupt fast i spelmissbruk och hur det senare ledde honom via ett fängelsestraff innan han tog sig ur och fullbordade sin examen som socionom. Starkaste intrycket på mig var när en 15-årig kille kallades upp på scenen, själv erkännandes sitt eget spelberoende. Förhoppningsvis ledde eftermiddagen till rejäl eftertanke för tonåringen.

Avslutningsvis höll Annica Dahlström, professor vid Göteborgs universitet, en högintressant föreläsning om könsskillnader gällande beroendeproblematiken. För mig var det helt nytt att sug och beroendeyttranden följer kvinnans menscykel, eftersom östrogenet verkar ha en viktig och avgörande roll. Besvären blir som mest intensiva vid ägglosningen, eftersom vi då har som mest östrogen i kroppen. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag lärde mig massor igår eftermiddag och jag inser att det är så mycket jag inte vet.. Jag känner mig fortfarande relativt ny som medveten sockerberoende och jag förstår att det finns så mycket mer kunskap och erfarenheter att hämta. Jag ser fram emot lördag, då det är seminarier i Västerås.

Mer information:
www.hjarnfonden.se
www.bittensaddiction.com

tisdag 17 mars 2009

Beroende på en eftermiddag


Imorgon har jag förmånen att få lyssna på ett eftermiddagsseminarium som arrangeras av Röda Fjädern 2009 i samarbete med Hjärnfonden och Swedbank. Denna vecka är fokusvecka på hjärnan och beroenden och jag ser mycket fram emot seminariet där bl.a. Bitten Jonsson medverkar.
Det är dessvärre fullbokat så jag hoppas att ni som tänkt gå redan har anmält er.
Rapport utlovas!

mer info: www.hjarnfonden.se/community_files/beroende_swedbank.pdf

måndag 16 mars 2009

Tandvärk!


Visdomstanden gör sig åter till känna..
Förra gången bestämde jag mig för att jag skulle ta bort den så snart det slutade göra ont, men sedan hände det klassiska; eftersom det inte smärtar längre försvinner också drivkraften att göra något åt det. Så ett drygt halvår senare står jag där igen. Svullen och öm i ena kinden, svårighet att bita ihop ordentligt. Brutal smärta vid tandborstning och vid måltider överhuvudtaget.
Jag tar till det gamla beprövade knepet att äta med andra sidan av munnen istället.

Det är intressant hur värk påverkar en människa. Nu kan jag inte på något sätt hävda att min smärta är särskilt brutal i jämförelse med exempelvis reumatism eller fibromyalgi. Ni som lever med den smärtan varje dag upplever något helt annat. 

Det som förenar är fokus och längtan efter att bli smärtfri. Det är intressant att vi fungerar så, du och jag. Så snart det finns något som avviker, som inte är "normalt", som kräver uppmärksamhet från oss på ett ofrivilligt sätt, då finns det bara en sak som gäller: Lös problemet. Bli fri från smärtan. Åtgärda.

Mitt sockerberoende tenderar bli ett "problem" som jag vill åtgärda. Min utmaning är att det inte går att behandla till läkedom. Jag kan inte bli av med mitt beroende, det skulle kräva ett mirakel. Däremot kan jag lära mig hantera mitt missbruk, vänja mig vid goda vanor som är bra för min kropp. Informera min omgivning om hur det förhåller sig. Dels för att medvetandegöra, men också för att hjälpa mig själv att skapa "ögon" som håller koll på mig. Jag kämpar för att hålla mig nykter.

söndag 15 mars 2009

Helgens läckerheter





Helgen har bjudit på både Melodifestival och Så ska det låta.
Claes Malmberg är en underbar underhållare!

Sedan jag började med lågkolhydratskost har jag fått upp ögonen för förrätter.
En favorit är lika enkel som den är god; färska räkor med lite aioli eller bara lite majonäs. (bilden är på de som blev kvar..=)

Fisk är gott, fräscht och nyttigt och rödspättafiléerna fick sällskap av en broccoli och rädissallad. 
Fisken panerade jag med ägg och sojamjöl och grönsakerna blandades ner i creme fraise och majonäs. Även det enkelt och jättegott!

Dessert är något som jag älskar. Tidigare var det sockerbomber av alla dess slag om slank ned, nu är det spännande alternativ, som faktiskt smakar mycket bättre än de tomma föregångarna!
Chokladmousse görs smidigt genom att separera 3 äggvitor och 2 ägggulor. Värm mörk choklad i vattenbad och rör ner ägggulorna. Vispa upp äggvitorna och vänd ner i chokladen. Sätt in i kylen (helst någon timme) innan servering. Toppa med vispad grädde och riven mörk choklad! Det känns riktigt lyxigt att kunna äta chokladmousse trots att jag är sockerberoende. Jag får bara passa mig så att det inte blir till en överdrift, för det kan sätta igång längtan efter andra sötsaker. 

Ett något mer kolhydratsfyllt alternativ är fruktsallad (min variant toppad med hallon) och en klick vispad grädde. Garneringen är smält mörk choklad.
Testa du också!

fredag 13 mars 2009

Ägg - en fantastisk nödvändighet


Ägg är ett favoritlivsmedel. När jag rör ihop äggen till röran på morgonen brukar jag lägga i en klick creme fraise, det ger en rundare och godare smak tycker jag. Testa nästa gång!

Ägg innehåller protein, viktiga fettsyror och livsnödvändiga mineralämnen och vitaminer.
Visste du att ett ägg ger omkring 3 % av en vuxens dagsbehov av energi, men ännu större andel när det kommer till rekommenderat intag av flera viktiga vitaminer och mineralämnen. Ex 13 % Riboflavin, 31 % Selen, 13 % Jod och inte minst hela dagsbehovet av vitamin B12.
Äggvitan består av 10 % protein och 90 % vatten. Gulan innehåller mest nyttigheter, där finns fettsyrorna, A-vitamin, olika B-vitaminer, vitamin D,E och K. Det är bara vitamin C som saknas!

Det finns en skröna om att för mycket ägg skulle ge höga kolesterolvärden men så är inte fallet. Kolesterolmängden i maten påverkar nämligen kolesterolvärdet i kroppen mycket lite. 

Ägg passar bra i kosten om du är gravid eftersom ditt näringsbehov är extra högt. Äggen ger ett extra tillskott av järn, folat, kalcium och protein, som är särskilt viktiga för att fostret ska växa och utvecklas som det ska.

Ägg lämpar sig i livets alla skeenden, eftersom livsmedlet har hög näringstäthet.
Det fungerar ytterst bra för de av oss som är sockerberoende, eftersom ägg kan ätas för sig själv som ett mellanmål, eller som en del av en god frukost, eller när man känner för det!
Personligen väljer jag ekologiska ägg så ofta jag kan. 


Mer info om ägg: http:svenskaagg.temp.box.se/attachments/90/1280.pdf

Morgonens guldstund


Frukost är ett av de bästa målen på dagen tycker jag. Innan jag lade om kosten åt jag väldigt sällan frukost över huvudtaget. I bland fick det bli den överblivna godispåsen från kvällen innan.
I morse blev det äggröra med fyra skivor knaperstekt bacon, smörstekta champingoner och en klick keso. Otroligt gott och snabbt att tillaga. I vanliga fall brukar jag steka en halv tomat, men champingonerna blev ett trevligt alternativ!

torsdag 12 mars 2009

Kvinnors företagande - första träffen ikväll


Ikväll startade ett nätverk på initiativ av Växthuset/Företagarna Stockholm.
Vi var sex deltagare och en samtalsledare som vid fyra tillfällen under våren kommer att träffas för att prata alltifrån säljmöten till hur man får ihop livspusslet till visioner och mål, och mycket annat. Och inte minst, utbyta erfarenheter med varandra.
Det blev två intressanta och innehållsrika timmar med spännande samtal!

Matmässigt var det tur att jag fick i mig det gröna äpplet på Evenemangsenheten vid 15.00, för det bjöds på frallor med ljust eller halvmörkt bröd och kaffe/te. Jag tog en god kopp te och köpte med mig grillad kyckling med bambuskott och cashewnötter 19.30.

I mitt tidigare liv (läs; före GI-metodens intåg och före min beroendeinsikt) var just frallor en av mina tydligaste triggers. En trigger är något som sätter igång mitt beroende. En halvmörk fralla kan ju verka harmlös, men den fick mig att bli sugen på Daimstrut eller centerrulle, och framför allt, ännu fler frallor. Nu är det historia och så länge jag äter relativt regelbundet, var 3-4 timma, så klarar jag mig utan större ansträngning.

Sista frukten i skålen


Eftermiddag och dags för mellanmål. För min del är frukt, rotfrukter, mörk choklad över 70 % och vissa mejeriprodukter de enda former av kolhydrater jag kan få i mig utan att sätta igång min beroendeperson. Det ser olika ut för olika personer. 

Idag sitter jag och jobbar på Evenemangsenheten och lyssnar på demos (artister som inte har ett skivbolag i ryggen) och som vill vara med på Ung08-festivalen (www.ung08.nu) som jag är scenproducent för. Det är ca 700 demos som ska lyssnas och det kräver sitt mellanmål. =) 
Jag blev riktigt snopen när jag gick till fruktkorgen i köket och hittade ett ensamt grönt äpple!
Röda äpplen är bättre, men hellre ett grönt äpple än inget alls. Nu har jag bränsle för några timmar till.

Välkommen till min blogg!


Det här är något nytt för mig, men det känns riktigt spännande och helt rätt!
Jag kommer att så gott som dagligen låta de av er som vill, få följa mitt förhållande till sockerberoendet som jag har. För snart ett år sedan förstod jag att jag har ett missbruk som jag inte kan ignorera och under året som gått så har jag ivrigt sökt kunskap och erfarenheter, exempel och livsberättelser från både professionella inom området som vanliga gräsrötter med liknande beroenden som jag själv.

Det har varit och är en stor process för mig att hantera ett missbruk och en viktig insikt är att jag inte är ensam. Vi är många som på ett eller annat sätt reagerar negativt eller mycket negativt på socker och kolhydrater i allmänhet.

Förhoppningsvis kan min blogg peppa dig som själv upplever samma situation, och även peppa er som har en sockerberoende i närheten. 

Jag har lyckats hantera mitt beroende omedvetet de första två åren genom GI-metoden, och sedan det sista året brutalt medveten genom insikten om beroendet. Mattips, tanketips, idéer och tankar utlovas! Kommentera gärna, jag gillar nya kontakter och dialog!

Bästa hälsningar,
Gunilla