fredag 28 januari 2011

Anger management vid frukostbordet


Vi bor bra, på en resort som är som en oas mitt i det myllrande livet mellan huvudgatan och stranden. Här bor en blandning av danskar, norrmän, ryssar, britter, indier på semester och svenskar. Det är trevlig stämning, och god service. Frukosten är bra. Jag kan plocka ihop en måltid som fungerar och det känns tryggt och skönt. Imorse hamnade en dansk familj vid bordet jämte. Mamma, pappa, en son (kanske 5 år) och en dotter (kanske 8 år). Jag blev både arg och ledsen när jag såg barnens frukosttallrikar. Några bitar sockerkaka och en stor donut med choklad på. Till det saft. Och rostat bröd med sirap. Mamma och pappa var båda väldigt slanka och barnen likaså. Det är ju en vanlig fördom att skräpsmatsätande alltid syns på utsidan, och jag kom på mig själv sitta förbryllad över hur smala de var, trots att de åt skräp, skräp, skräp.
Kanske är det för att "det är ju semester" och att de till vardags har en helt annan mathållning. Men forskning visar att allt, ALLT kroppen kan uppfatta som drog som den exponeras för mellan 0-20 års ålder riskerar skada hjärnan och utveckla beroende. Och ska de barnen äta sockerchockande mat i låt säga två veckor i sträck, så är det fara och färde.

Familjen jag observerar tillhör den avvikande delen. De flesta andra vita i den här delen av Goa är faktiskt överviktiga. Och de härliga restaurangerna har i princip konsekvent lagt till "chips" till alla måltider, eftersom pommes frites är så populärt. Vi får be om "indian style" för att komma undan, och då skiner servitören alltid upp.

Barnen jag ser på frukosten är inte mitt ansvar. Men jag får sätta mig på händerna för att inte förklara ett och annat för föräldrarna.

Inga kommentarer: