söndag 9 januari 2011

Att planera en utlandsresa


Här kommer ett första av flera inlägg i min planering av Indienresan 19/1-3/2. Det är verkligen ett projekt att tänka igenom alla steg och hur jag ska klara av att följa min matplan och hålla mig abstinent under resan.

Just nu fokuserar jag på själva resdagarna. Vi kommer att flyga med en mellanlandning. På nerresan kommer jag att behöva ha med mig lunch och middag samt två mellanmål i packningen. Med hjälp av ett intyg från Marielle Hjälmedala i Göteborg, som gjort min matplan, kommer jag förhoppningsvis att få ta med mig maten genom kontrollerna. Så länge det inte är vätskor ska det inte vara något problem. På hemresan måste jag ha med mig frukost, lunch och två mellanmål. Då ska jag ha hittat produkter i Indien som fungerar att ha med sig. Men jag kommer att ha med mig ett litet skafferi av produkter som jag kan ha i det incheckade bagaget. En del konserver med exempelvis makrill, förpackningar med nötter och fröer, och annat som tål att transporteras utan kylbehov. En flaska olja ska jag ta med och dessutom kokosfett. Under nästa vecka kommer jag att lägga upp själva menyn för dessa måltider på resan ner.

Hela grejen är verkligen ett projekt som sagt, som jag måste tänka igenom i alla delar. Förra utlandsresan till Thailand förra året innebar att jag tummade på en del av mina vanor. Jag åt Pad Thai som jag fullkomligen älskar, och drack juicer. Jag har dålig koll på matvanorna i Indien men vet att de baserar mycket på ris. Det går bort för mig. Jag kommer under veckan som kommer att besöka Indiska ambassaden för att få mer information om vilken matkultur jag har att vänta mig. Mer om det i kommande inlägg.

6 kommentarer:

Smith sa...

Vi har tänkt oss en chartervecka i höst så det passar perfekt att du planerar en utlandsresa nu. Det blir massor av erfarenheter och inspiration som jag kan dra nytta av. Det är nog klokt att planera så pass detaljerat som du gör, inser jag nu. Resor och andra avbrott i vardagen är ju annars sådant som kan ställa till det för ens matvanor.

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - tack för din kommentar. Ja, jag har själv insett de senaste veckorna att jag måste ta resan på allvar. Jag kan inte lita på flygplansmat eller mitt eget goda omdöme att välja bland det som bjuds. Jag måste själv ta initiativ och kontroll. Det kommer fler inlägg om detta. =) Kram G

Anonym sa...

Tycker det är jättebra och imponerande att du kommer att planera ditt matintag inför resan så noggrant, men jag undrar och hoppas verkligen att du inte kommer att äta makrill på flygplanet?

Då gillar jag personligen ändå makrill, men tycker inte det är ok att äta det bland andra t.ex. i ett lunchrum. Det är lika otänkbart som att äta t.ex. surströmming som jag också älskar. :)

Gunilla Sahlin sa...

Hej ANONYM! Tack för ditt inlägg, jag ska definitivt tänka igenom det. Gunilla

Magdalena sa...

Jag älskar Indien och den maten. vad jag vet så brukar man inte ha socker i själva maten som ex i Kina och Sydostasien så det bör funka. Det är dock mkt baljväxter och ris. Drick inte chai - där är det massor med socker. Kött- och grönsaksgrytor bör funka. Ska ni till södra delen så är det en del kokosmjök i maten, vet ej hur det fungerar för dig. Vilken bra research du gör!

Gunilla Sahlin sa...

Hej MAGDALENA - stort tack för ditt inlägg och alla tips. Värdefullt for mig! Kram G