tisdag 25 januari 2011

Bakslag

Natten har inte varit god.
Fyra intensiva "skov" av kraftiga magsmärtor, mellan revbenen, precis under bröstkorgen har hållit mig vaken. Jag har haft den typen av smärta tidigare och känner igen den som akut magkatarr. Jag har inte haft magkatarr på över ett år, och då senast inte alls på ett så kraftfullt sätt som i natt, det var flera år sedan. Jag har skickat mail till de i min omgivning som är proffs på mat och medicinering och hoppas på respons inom kort, så jag kan hantera detta på bästa sätt. Jag har inte ätit kryddstark mat, trots att vi är i Indien. Jag är "mesig" på den punkten och ber alltid om milt kryddad mat. Jag har inte heller ätit överdrivet stekt mat i stor utsträckning. Jag har däremot ätit betydligt mer nötter än jag brukar göra, eftersom det blivit en stor del av min fettkälla under resan. Att smärtorna skulle vara stressrelaterade känns föga troligt, eftersom jag inte känner mig ett dugg stressad, och inte heller var det innan resan. Jag stressade ner över jul och nyår, så symptom på det borde i så fall ha kommit tidigare. Min teori är att det är nässprayet, Otrivin Menthol som spökar. Det är ett väldigt starkt nässpray och det som inte fastnar i näsan rinner ju ner i svalget. Kanske är det vad som irrigerar min magmun? Plus nöt-konsumtionen kanske. Tips och tankar tas varmt emot!
Glad över att det släppt, men något stukad och väldigt, väldigt trött ska jag nu ta mig till skuggan vid poolen och sova i närheten av min underbart supportande make. Kramar till er.

6 kommentarer:

Sophie sa...

Gallan? 2 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten kan hjälpa.

Smith sa...

Har varken tips eller råd att ge dig, men hoppas att det du drabbades av var något tillfälligt och övergående så att du slipper smärtan och kan njuta till fullo av semestern! Kram!

Gunilla Sahlin sa...

SOPHIE - tack för din kommentar, de kanske har äppelcidervinäger i Indien, får kolla det.
SMITH - tack för pepp! kramar till båda. G

Anonym sa...

Jag säger bara... ta 7 hela vitpepparkorn varje morgon! Du är i ett nytt land, med en helt annan bakteriekultur och din mage är sur på dig! Ingen som jag rekommenderat vitpepparkorn har blivit sjuk på sin semester. Borde egentligen ta patent på det! :-)

Men en överdos av vilken mat som helst får din kropp att protestera! Lagom är alltid bäst vet du ju! Har du smällt i dig nötter i överflöd så kan jag tänka mig att det kan göra ont i magen. Nötter är hårdsmält... riktigt hårdsmält. Kram

Söt som socker sa...

Sitter det onda på höger sida? I så fall är det troligt att det är gallstensanfall. Har haft det flera gånger under hösten och blev vid ett tillfälle inlagd på sjukhuset. I november opererade de bort hela gallblåsan och jag har mått utmärkt efter det. Jag fick mitt första anfall plötsligt när jag la mig i sängen och fick otroliga smärtor precis där du beskriver och de strålade även upp mot skuldrorna i ryggen. Vad jag erfarade är att när man väl fått ett så kommer det oftare och oftare men ger med sig efter några timmar (mina kunde dock hålla i sig upp till sex timmar)
Hoppas du känner dig bättre.

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för tipset! Har inte testat detta förut, ska se om jag kan få tag i vita pepparkorn imorgon.
SÖT SOM SOCKER - tack för ditt inlägg, nej det satt inte åt höger, det satt mitt i, och jag är så välbekant med den smärtan att jag vet att det var magkatarr. Härligt att du mår bättre efter operationen, VERKLIGEN. Jag kan bara inbilla mig vilka smärtor du haft. Jag mår mycket bättre, tack. Kramar till er båda.