söndag 30 januari 2011

Bokmanus

Jag har under en tid arbetat med ett manus till en bok, en personlig berättelse om sockerberoende. Arbetsnamnet är kanske inte helt oväntat "Vitt begär". Det började med att jag våren 2007 fick information om beroendesjukdomen för första gången och började skriva. "Skriva av mig" kan man säga. Det kom så mycket tankar och känslor kopplat till informationen jag fick, och tillfrisknandet som började. Jag tror att det kan finnas ett intresse av en sådan bok. Jag har ett manus som jag bearbetat en del, och som en del i min närhet fått ta del av, både proffs och vänner.
Vi får se om vägen att gå är genom ett förlag, som med muskler gällande marknadsföring och försäljningskanaler säkert kan vara till stor hjälp. Eller så gör jag det själv. Det går att ge ut böcker själv, genom ett antal olika steg. Det skulle kräva en större insats av mig själv gällande att få ut boken på marknaden, men å andra sidan skulle jag kontrollera alla steg på ett närmare sätt.
När jag kommer hem från Indien ska jag fortsätta att sätta mig in i vad det innebär, och förhoppningsvis ganska snart komma fram till vad jag ska satsa på. Gällande bokförlag så hänger det ju på att jag hittar ett förlag som är intresserad också, och det är ju inte helt självklart. Ämnet sockerberoende är fortfarande väldigt oetablerat och inte självklart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tipsar om Kostdoktorn - han har gett ut en bok via Bonnier Fakta. Han kanske har bra kontaktar - hans redaktör verkar intresserad av LCHF - mat utan kolhydrater. Din bok borde kunna komplettera Andreas Enfeldts bok? Han har ju tipsat om din blogg, så jag antar att ni kanske redan har kontakt?

/S

Gunilla Sahlin sa...

S - tack för ditt inlägg och ditt tips. Kram G

Lena Ess sa...

Hej igen, Gunilla!
Ang boken, så tycker jag absolut att du ska ägna tid och energi till att jobba med den och fullfölja dina intentioner. Det är ett mycket angeläget ämne, som behöver lyftas fram och belysas ur olika vinklar. Och - något som är väldigt viktigt - du har ett drivet sätt att skriva. Du kan formulera det du vill ha fram på ett sätt som gör att man VILL läsa. Detta är avgörande, faktiskt. Men ta god tid på dig, det är ingen brådska. Viktigast är det att det blir en bra bok, med tyngd och seriositet. Så mycket skit som skrivs nuförtiden... Förvalta din skrivargåva och dina erfarenheter!
Välkommen till Sverige! /Lena

Gunilla Sahlin sa...

LENA - tack för ditt inlägg och uppmuntran, verkligen. Sista kvällen nu, om några timmar går transfern till flygplatsen. Kramar G