lördag 22 januari 2011

Dag tre i Indien

I dag åkte vi på vår första nit. Vi var på beachen på förmiddagen och tänkte att vi lika gärna kunde äta lunch på stranden. Kanske hade vi otur, eller så är strandhakens mat så mycket sämre än restaurangerna på huvudgatan. Jag fattar att det måste bli enklare rätter på beachen, men enkelt kan också vara gott. Det var det inte idag. Jag åt inte upp allt och det innebar att jag ätit mindre än jag borde enligt matplanen. Thank God att jag tog med mig konserver hemifrån. När vi kom till rummet delade vi på en konserv med makrill och en med kycklingpastej (som är väldigt fet och endast innehåller ett E-nummer). Jag har med mig ett litet nöd-kit med proviant på konserv om det skulle behövas, och det känns tryggt.

Mentalt är jag ambivalent. Ena stunden lugn som en filbunke, insupandes atmosfären, njuter av att ha semester. Andra stunden är jag rastlös och orolig. Vill hitta på något. Sysselsätta mig. Jag är ju projektledare professionellt och även om tiden innan resan inte var särskilt intensiv så blir det extra tydligt när jag gör just ingenting. Rastlösheten. Det brukar ta några dagar att komma ner i varv ordentligt, så jag får helt enkelt vänta och se. Tidigare semestrar har jag sysselsatt mig med mat och sötsaker när jag blivit rastlös. Nu gör jag inte det, och det är annorlunda. Jag har böcker med mig, vilket är underbart. Dels romaner, dels faktalitteratur om beroende. Det är skönt att varva. Jag löser gärna korsord också, känns som bra hjärngymnastik.

Ikväll ska vi äta på en restaurang som vi såg igår, lite finare, med mycket "fresh seafood". Ska bli gott. (HOPPAS JAG!) Igår efter middagen kom karaoke-killen igång på restaurangen. Jag fick feeling och sjöng "I will allways love you" (Whitney Houston) till min underbara make. Det går visst att bete sig lite hur som helst bland främlingar. =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där att dämpa rastlösheten med mat... Hmm... Undar varför man gör det?

Låter skönt med böcker, korsord och varma vindar. Längtar så till ljuset som kommer med våren!

/S

Smith sa...

Låter härligt! Underbart med lite uppfriskande "semesterbeteende", som inte har med mat att göra! Spännande att möta rastlösheten på ett nytt sätt, med en ny syn, och med medvetenhet. Njut och mys! kram

Gunilla Sahlin sa...

S - tack för ditt inlägg. För min del tror jag att det handlar om vana. Jag har under hela mitt liv vant mig vid att alla livets händelser kan hanteras med mat. Om jag mår bra = mat, om jag är ledsen = mat, om jag är stressad = mat, om jag är rastlös = mat, om jag vill fira = mat etc... Våren ja, jag längtar också!
SMITH - tack för din kommentar. Kram till er båda.