onsdag 5 januari 2011

Helg igen?


Jag är inte uppvuxen med att Trettondagsafton firas på något sätt, mer än att det är ledigt dagen efter. Så för min del är de två-tre dagarna som kommer nu inte extra utsatta i fråga om mat. Hur är det för dig?
Idag jobbar jag hemifrån, vilket är väldigt skönt. Jag är mest effektiv då, upplever jag. Bokföring, rapportskrivning, planering och brainstorming står på agendan. Dessutom kommer hantverkarna om en stund för att inspektera det nya badrummet.

Det är däremot en liten påfrestning att vara hemma själv när det kommer till mat. Innan jag började med matplanen gick jag och små-åt mest hela tiden. Inte sockerprodukter, men "vanliga" saker som grönsaker, ost, kallskuret etc. Innan jag lade om kosten 2004 små-åt jag sockerprodukter i mängd. Men sedan matplanens intåg för sex och en halv vecka sedan är det slut med småätandet och det är en stor befrielse. Dagar som denna, när jag ska äta lunch själv brukar jag prata med någon av mina beroendevänner via telefon eller sms och berätta vad jag äter. Det är en skön självkontroll och en känsla av att rapportera att det gått bra. Jag är inte ensam.
Önskar oss alla en härlig onsdag.

9 kommentarer:

Smith sa...

Här är trettondagsafton sammankopplat med stor festlighet, middag och alkohol. Rätt stor utmaning alltså. Men jag känner mig förhoppningsfull (och stark?) om att det ska förlöpa väl. Jag har talat om för min man hur han kan försöka hjälpa mig om jag börjar förhandla om undantag. Håll gärna en tumme för mig! Hoppas de extra lediga dagarna verkligen kan bli lediga för dig! Kram

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - tack för din kommentar. Jag håller tummarna! Det kommer att gå bra, en bit i taget. Jag kollar bloggen löpande så hör av dig om du behöver support. Härligt att du kan prata med din man, verkligen. Njut av ledigheten. Kramar G

Desiré sa...

Är inte bekant med att fira trettondagsafton, tur är väl det! Det har blivit lite väl många firanden nu på sistone ;)

Hoppas du får en trevlig kväll! :)

Magdalena sa...

Nä, det blir en vanlig dag. Barna ska krossa pepparkakshuset och äta upp det, förmodar jag. Ska försöka kasta bort lite när de inte ser på.
5 dagar utan kolhydrater. Metallsmak i munnen, törstig, dricker mkt vatten, inte hungrig men sista dagarna lite negativ och lättirritabel, orolig sömn. Första dagarna smååt jag ost mm men nu märker jag att jag bara minskat portionerna, tar inte om, har liksom en matplan för dagen i huvudet och det är förvånansvärt lätt att hålla sig till. Träningen går bra.

Gunilla Sahlin sa...

DESIR'E - tack och detsamma. Jag håller med om att det blivit väl många firanden det sista.
MAGDALENA - tack för ditt inlägg. BRA jobbat!c metallsmaken försvinner med tiden, irritationen också. Håller tummarna för dig! Kramar till er båda. G

Smith sa...

Hej! Tack för stödet! Mitt trettondagsfirande gick bra! Inget glidande beträffande maten, inget sug, inga problem! Stor glädje och stolthet! Kramar

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - härligt att höra, verkligen! Tänk på att det kan komma en "baksmälla" efteråt. Var stark, du klarar detta. Kramar G

Smith sa...

Du hade rätt i att det kom en "baksmälla" efteråt. Igår eftermiddag/kväll hade jag ett väldigt sug. Funderade om det var något i fisksoppan som kunde vara det utlösande. Kanske väl mycket rotsaker i den? Eller så var det en rekyl från onsdagskvällen. Idag har det känts lugnare igen, vilket jag är väldigt tacksam över. Kram

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - grattis till att du klarade att vara abstinent, verkligen. Vissa av oss är väldigt känsliga för rotsaker, så det kan ha triggat dig. Härligt att det lugnat sig. kram