söndag 30 januari 2011

Lat dag på Ashwem beach - perspektiv


Idag njuter vi av en lugn, fin strand norr om "vår" strand i Candolim Beach. Ashwem Beach är ett gammalt hippie-hak och även om klientelet är uppblandat, är det en helt annan atmosfär på den här stranden än vår vanliga. Candolim är kommersiell, intensiv och aktiv. Ashwem är mjuk, lugn och mer paradislik.
Det finns en fantastisk restaurang här - La Plage, som vi åt middag på i förra veckan. Vi äter lunch här idag.

Jag mår så bra av att få fräscha upp mina perspektiv, vilket alltid är resultatet av utlandsresor för mig. Det är så lätt att fastna i sin egen situation. Mina egna problem och brister, utmaningar och svårigheter får ibland för stora proportioner när jag inte ser dem i ljuset av andras situation. Alltid, alltid när jag reser och möter en annan kultur, är det som att min hjärna "defragmenteras" (du vet, det där man gör med PC, så att allt på hårddisken sorteras och på så sätt får mer fri plats. Jag kör Mac nu och då finns inte den funktionen).
Alla mina erfarenheter, utmaningar etc sorteras och hamnar där de ska. Självklart behöver jag kraft och energi att påverka min situation. Det går inte att att ursäkta allt med "jag har i alla fall en säng att sova i. Tandborste. Toapapper." Sådant som jag tar för givet och som jag anser vara ett primärt behov, men som är lyx för så många i vår värld. Även om jag har både säng, tandborste och toapapper så finns det saker i mitt liv som jag behöver påverka och förändra.
Men vetskapen om mitt privilegierade tillstånd gör mig lugnare. I grund och botten har jag det väldigt, väldigt bra. Trots beroendesjukdomens fundamentala påverkan på mitt liv, jag har det väldigt, väldigt bra.

Inga kommentarer: