torsdag 17 mars 2011

Sudden Deafness

Det är inte konstaterat än men gårdagens läkarbesök bekräftade i alla fall att det inte är fråga om någon propp i örat. Det kan vara virus, det kan vara "Sudden Deafness" som innebär att man temporärt får en hörselnedsättning. Orsakerna kan vara varierade.
Jag ska genomgå en hörselundersökning om drygt en timme för att läkaren ska få ett bättre underlag. Det har faktiskt blivit något bättre idag, det metalliska diskant-ekot som jag haft i tre dagar är nästan borta och jag har bättre hörbarhet på örat. Men det ska än då bli intressant att genomgå undersökningen.
Jag tog den tredje TBE-sprutan (fästing) imorse också så nu kan våren och sommaren komma =).
Ibland kan jag tänka tanken att det vore skönt att kunna vaccinera sig mot beroendesjukdomen.
En quick-fix skulle vara underbart. Men det finns ingen sådan, och jag tror faktiskt inte att det skulle vara till någon nytta. För det är ju egentligen min manipulativa sidan av beroendesjukdomen som VILL att det ska finnas en quick-fix. För då kommer jag ju kunna äta allt det där som jag inte kan pga mitt beroende. Eller?
Andra gånger tänker jag att jag faktiskt är tacksam över hur allt utvecklats. Att jag fått möjligheten att hitta en väg till tillfrisknande och abstinens, och kunskap. Eftersom beroendesjukdomen är så utbredd, med alla dess utlopp, så förstår jag mig själv och min omgivning bättre genom att själv varje dag hantera sjukdomen. Det är en spännande resa.

5 kommentarer:

lilleba.nordenson sa...

Hej,
jag vill gärna veta mer om din plötsliga hörselnedsättning. Hur det går för dig. Fick själv diagnosen sudden deafness för tre veckor sedan.
Lilleba

Gunilla Sahlin sa...

LILLEBA - jag fick tillbaka hörseln efter knappt en vecka. Jag är mer eller mindre återställd och ska på återbesök om ett tag. Antagligen var det en effekt av stress som skapade min plötsliga dövhet. Har du fått professionell hjälp?

lilleba.nordenson sa...

Grattis!!!
Jag har fått professionell hjälp, men
prognosen är nog inte så god, bl a för att jag är betydligt äldre än du, 62 år. Glad för din skull. Lilleba

Gunilla Sahlin sa...

Jag visste inte att prognosen var sämre bara för att du är äldre, verkligen tråkigt att höra. Men det behöver ju inte betyda att det är omöjligt Jag håller verkligen tummarna för att du ska tillfriskna. Kram G

lilleba.nordenson sa...

Tack och kram tillbaka!