söndag 25 december 2011

Bloggjouren: Bokcirkeln fortsätter, kapitel 3

Så här på juldagen kommer nästa del i Bokcirkeln.

Just nu läser vi Craig Nakkens: Jaget och Misbrukaren - Hur en missbrukarpersonlighet uppstår, hur ett tillfrisknande kan äga rum.

Vi har kommit fram till det tredje kapitlet som heter "Samhälle och Missbruk".
Nakkens reflektioner och kopplingar mellan vårt västerländska samhälle och missbrukets utbredande är knivskarpt, jag blir tydligt berörd.

Följande punkter sammanfattar Nakkens resonemang:
- Jakten efter att vara bäst
- Att leva för resultat
- Vi förväntas att ha kontroll
- Vår tro på perfektion
- Bristen på äkta relationer
- Att samla så många värdefulla objekt som möjligt
- Vi lever i ett engångssamhälle
- Vi värderar omåttlighet
Ovanstående värderingar kan alla kopplas till missbruksvärderingar. Det är skrämmande rak läsning.

Det gäller att bli bättre, att bli bäst. Det räknas inte att komma tvåa. Fokus ligger på prestation i jämförelse med andra, istället för att värdesätta vår egen förbättring i förhållande till oss själva.

Samhället är besatta av resultat och effekt. Missbrukaren är effekt-fixerad. "Det sätt som vi som samhälle uppnår våra mål på är viktigt, för det är i den processen som han eller hon kommer att finna värderingar, åsikter och ande. Följaktligen är det hur vi handlar, inte vad vi presterar, som kommer att avgöra om vi är tillfredsställda och har fungerande relationer."
Läs sista meningen en gång till. Det är en väldigt bra mening.

"Vi förväntas i varje stund ha kontroll. Någon definierade någon gång missbrukaren som en person som hellre vill ha kontroll än vara lycklig." Jag känner verkligen igen mig i det.

Resonemanget kring synen på äldre är krasst och helt sant. Men det är jobbigt att läsa. "De har iaktagit världen och hur deras kroppar åldras; många har lärt sig att kontroll är en illusion."
"Att tro på absolut kontroll är att tro på och jaga en illusion"
.

"Smärtan är en huvudbeståndsdel i missbrukarprocessen. I missbruket ligger en förförisk illusion om att man kan ha full kontroll. Människor som lider av missbruk har problem med sin liv och känner smärta; precis som alla andra vill de ha lindring. Alltså agerar de ut, upplever en sinnesförändring och får en känsla av att ha kontroll och att deras problem blivit lösta. För stunden har allt blivit bättre. Men ingenting kunde vara längre från sanningen. Som samhälle uppmuntrar vi jagandet efter absolut kontroll varje gång vi säger till våra medborgare att de måste nå högsta placeringen."

Avsnittet kring perfektion belyser problemet från flera intressanta och tydliga perspektiv.
Objektsynen och hanteringen av varandra som vore vi engångsartiklar beskriver och förklarar också hur missbrukarpersonligheten kan få bränsle att fortsätta sin destruktiva utveckling.

Kapitlet avslutar med att beröra omåttlighet. "Om en är bra, är två bättre. (...) Överdrift blir en statussymbol i vårt samhälle. (...) ..missbrukaren försöker alltid att skaffa sig så mycket som möjligt och har en fruktansvärd rädsla för att något ska ta slut. Det är i själva verket en rädsla för övergivenhet."

"Det finns många likheter mellan missbruksprocessen och vad samhället för närvarande står för".

Vad tycker du som läst?

Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

4 kommentarer:

Hana_Caena sa...

"Kapitlet avslutar med att beröra omåttlighet. "Om en är bra, är två bättre. (...) Överdrift blir en statussymbol i vårt samhälle. (...) ..missbrukaren försöker alltid att skaffa sig så mycket som möjligt och har en fruktansvärd rädsla för att något ska ta slut. Det är i själva verket en rädsla för övergivenhet."-"

Jag har inte läst boken, men jag har läst när du skrivit dessa inlägg, och detta styke slår verkligen an hos mig.

Detta gäller mig i ALLT!.. jag kan inte låta något ta slut. har trott att det är ett arv från mamma (och det kan det nog vara med en viss del sockerberoende) det här med hamsterbeteendet! Jag kan inte slänga, jag kan inte låta något ta slut.

Intressant att det verkar höra ihop med beroendet..

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för din kommentar! Köp boken som julklapp till dig själv, den är riktigt riktigt bra. Många aha-upplevelser! Stor kram.

Anette sa...

Först kände jag nog att det här känner jag mig inte igen i. Men sedan så om man läser om och om igen så ser man hur man fungerar. På jakt efter segeger
"jag har slutat jaga är trött och alla andra är ju bättre"
Att leva för resultat
"Jag förstår inte riktigt, skjuter samvetet åt sidan. Brukar jag göra det eller, jag vet inte än i alla fall"
Kontroll
"Den känns igen men, har inte tänkt på det och att lära sig släppa på kontrollen och bara kontrolera det man kan, att prata med sig själv.Är det här något jag kan kontrolera."
Perfektion
"att vi driver bort oss från oss själva, läskigt."

Gunilla Sahlin sa...

ANETTE - visst är det ett väldigt bra kapitel. Jag håller med. Ibland behövde jag läsa om igen för att förstå ordentligt. Och låta det sjunka in.