måndag 26 december 2011

Bloggjouren: redan Annandag

Jag är glad över att vi hann hem innan stormen Dagmar slog till. Läste precis att tågtrafiken som stått stilla sedan 20.00 igår inte kommer igång förrän tidigast 18.00 ikväll. Kan tänka mig att det är kaos för alla som ska ta sig hem efter julfirandet - Annandagen är ju den stora resardagen. Trafikverket varnar dessutom all biltrafik från Örebro och norrut - sätt dig inte i bilen om du inte absolut måste. Strömlöst i stora delar av Stockholm.

Vi satt inne igår kväll och hörde Dagmar vina runt knuten, och tittade på Gudfadern III. Vilken film. Vilken triologi. Al Pacino är fantastisk. Andy Garcia och Diane Keaton också. Ett mästerverk som Francis Ford Coppola verkligen lyckats med.

Så här i eftersvallet av julafton kan det infinna sig en känsla av att "äta undan". Viktigt att äta upp rester och ta vara på det som blev över. Tidigare, innan jag lade om kosten, när jag tryckte i mig så mycket kolhydrater jag kunde - jämt, var dagarna efter julafton makalösa. Det var legitimt att äta och äta och äta. Mat och godis, att värma överblivna sockrade risgrynsgröten och sockra en gång till.

Mitt starka tips till dig - gå inte på det.
Det är ingen skillnad på Annandagen än på onsdagen den 11 november eller måndagen den 4 mars. Matmässigt som sockerberoende behöver jag hantera varje dag, varje måltid, med hänsyn tagen till min beroedesjukdom. Jag behöver planera mina måltider och kan inte lita på slumpen. "De har nog något jag kan äta" dit du ska. Det är inte att ta dig själv och din beroendesjukdom på allvar. Och om du inte gör det - varför skulle din omgivning göra det?

Påminner om risken för käftsmällar så här dagarna efter.

Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

2 kommentarer:

Hana_Caena sa...

- käftsmäll-
trots att jag trodde mig klara detta, så .. nej.. gjorde glögg när jag kom hem, på äppelmust (utan socker/sötningsmedel endast 7g kh) och glöggkryddor. jättegott, tur nog blev det bara två små muggar..
Gjorde faktiskt ischokladen(100%choklad. 0,3g socker(7,5g kh på hela kakan), och av den blev det bara 2 bitar ätna igår, men däremot hade mamma skickat hasselnötsgodis. hemmagjort med endast 85%choklad och hasselnötter. den lådan åt jag upp på mindre än 10 min. själv. (inte s stor men många bitar. triggade nog mer överätningen än sockret tror jag, iom att sambon sa att han inte tyckte dom var vidare goda. men tillsammans alltihop och med en clementin blev det för mycket.. idag ska jag hålla borta allt sådant.. för jag känner redan nu att det drar i sockemagen.

God annandag Gunilla!

Gunilla Sahlin sa...

HANA_CAENA - tack för ditt inlägg. Tänk på att ditt belöningscentrum i alla högsta grad kan trigga på choklad, hur mörk den än är. Många av oss väljer att helt avstå choklad. Vissa av oss utvecklar också lågdosberoende, exempelvis vi kan klara oss på två bitar per dag, men om vi inte får våra två bitar blir vi tokiga. Hejar på dig, massor. Kram och god fortsättning!