lördag 24 december 2011

Bloggjouren: till dig som behöver berätta för din omgivning

Allt dras till sin spets på julafton - så känner många.

Till dig som kanske ska berätta för din omgivning för första gången, eller kommer att berätta för nya personer hur det ligger till - hitta tips och idéer här. Inlägget går under namnet "Grundkurs för beroendepersoner och anhöriga" och ligger permanent här till höger.

"Vi har väl alla problem lite till mans" är en vanlig kommentar. Så är det inte. Det finns tre olika förhållningssätt till beroende.

Beroendesjukdomen är en, utloppen flera. Det innebär att du kanske känner att du har svårt med både alkohol och socker - det är vanligt för oss beroendepersoner.

Kanske viktigast av allt - jag måste vara ärlig mot mig själv och ta mig själv på fullaste allvar. Om inte jag själv gör det, hur ska min omgivning kunna göra det?


Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit sockerfri sedan Mars i år men nu när det är Jul så känner jag att suget kommer. Lurade mig själv att det är ok att köpa 86% choklad men jag vet så väl att jag kan trigga igång på det. Bra att din blogg finns. God Jul Gunilla.

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för att du delar med dig. Vi är experter på att lura oss själva. Att tänja gränserna och lura oss att det är ok. Hejar på dig. Kramar

Anonym sa...

Trodde att detta var dagen när jag var tvungen att berätta för min mans släkt men det hade han redan gjort:)). Kändes ändå lite konstigt att plocka fram min matlåda vid 18.30 när jag blev sugen på kvällsmat. Jag hade gjort i ordning en matlåda med ägg,skinka, leverpastej och avokado i lagom mängd. Tyckte det kändes skönt att i förväg bestämt hur mycket och vad jag skulle äta till kvällsmat.Lunchen plockade jag de saker från julbordet som jag kunde äta. Känns skönt att klarat julafton utan sug eller överätning:))

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - grattis! Fantastiskt bra jobbat. Skönt att din man tar dig på allvar, och att din släkt nu också kan göra det. Hejar på dig! kram G