lördag 24 december 2011

Bloggjouren: Viktigt tips inför juldagen

Kom att tänka på det genom en av kommentarerna här ikväll - till dig som klarat av julen utan kolhydrater/begränsat med kolhydrater, och som känner dig nöjd och stolt med hur det gått:

Var beredd på att det kan komma käftsmällar när du börjar slappna av. Inte sällan trillar vi dit efter att vi upplevt att vi gått i mål. Superviktigt. Så imorgon, när du börjar andas ut och livet sakta ska återgå till det normala (imorgon, på annandagen eller den 27/12 eller när det nu är), var extra försiktig och vaksam på hur dina tankar går. Sug kan uppstå starkt, och du behöver ta i tu med det direkt när det dyker upp. Avslöja det. Använd gemenskap som verktyg. Berätta för din omgivning. Avslöja dina skadliga tankar och tillintetgör dem.

Hela vägen, varje dag.

4 kommentarer:

Caena sa...

Råkade få i mig socker.. .. Grädden vispades inte av mig eller sambon, och trots att "svärfar" vet om ang socker.. så användes det.. vill gärna tro att det var en stor miss från hans sida..
Men än så länge har jag överlevt.. orkade inte tjaffsa, men lämnade en stor del av grädden...
Som du säger, det gäller att hålla koll på morgondagen.

Gunilla Sahlin sa...

CAENA - upp igen bara. Sånt här händer, och du klarar av det. Det är frustrerande, eftersom det är utanför din kontroll, men det går att hantera. Hejar på dig! kram

Anonym sa...

Du har så rätt angående att suget kan komma när man minst anar det. Jag har klarat julen utan kolhydrater eller socker. Har kanske ätit lite mer mat och nötter på julaftonen. Men idag kom suget över mig och jag tänkte att lite mörk choklad måste jag kunna unna mig nu när det är jul. Jag vet så väl att detta triggar mitt sockerberoende och ätstörning. Så dina inlägg du skrev idag och igår har hjälpt mig.Jag åt inge choklad. Vill tacka dig för att du har denna jourblogg och även att du är ett språkrör för oss alla som kämpar med detta hemska och jobbiga beroende.Då du är i tv och htar upp detta samt din bok som du har skrivit. Tack Gunilla kram.

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för ditt inlägg och pepp! Du är inte ensam, du behöver inte kämpa själv. Varmt välkommen i gemenskapen. Stor kram och lycka till.