onsdag 14 december 2011

Ett pågående arbete

Vi är mitt uppe i en bokcirkel här på bloggen. Om du missat att hänga på så är det inte för sent. Beställ boken här. Läs tidigare inlägg och påföljande kommentarer om kapitel 1 här, om kapitel 2 del I här, om kapitel 2 del II här.

Det är något omtumlande att läsa tycker jag. Inte för att det är ny information, utan eftersom Craig Nakken i sin bok "Jaget och Missbrukaren" sätter ord på väldigt mycket som jag är högst medveten om, men inte formulerat på ett så tydligt sätt för mig själv. Trots att jag fått del av tydlig undervisning och behandling för mitt sockerberoende, så går det verkligen i olika faser. Att tränga in djupare i kunskap om beroendesjukdomen och hur allt hänger ihop. Ju mer jag får veta, desto större blir ödmjukheten inför att vi är oerhört komplexa varelser med unika uppsättningar biokemiska förutsättningar.

Till en början hade jag ambitionen att läsa och blogga om ett kapitel om dagen. Första dagarna sprang tiden ifrån mig, så ärligt talat hann jag inte med i min ambitiösa takt. Men de senaste dagarna, när jag haft möjligheten att läsa och skriva om ett kapitel/delkapitel om dagen om jag valt det, så har jag ändå avstått. Intrycket av föregående avsnitt, tillsammans med alla era kommentarer och den respons som kommit in på bloggen och mailen, gör att det tar lite tid att gå vidare. Jag vill smälta alla delar och gå vidare när det landat. Därför blir det några dagars mellanrum, jag hoppas att det är ok.

Jag påminns genom boken, och genom mitt eget arbete i programmet att det är en pågående process. Det finns inget slutgiltligt mål, jag uppnår det hela tiden. Varje timme, dag, vecka, månad som jag kan fortsätta att tillfriskna. Jag har kapitulerat inför sjukdomen, men inte givit efter för den. Jag har accepterat att jag har en kronisk hjärnsjukdom, men inte låtit den äga taktpinnen för hur jag ska leva. Jag är inte min sjukdom. Jag är Gunilla, och jag har en sjukdom. Som det uppenbarligen går alldeles utmärkt att leva med.

2 kommentarer:

Smith sa...

Jag tycker det är bra med lite långsammare takt på bokcirkeln, ungefär som det är nu. För det är mycket att ta in och läsa och bearbeta och fundera över. Det är också intressant att läsa de andra deltagarnas kommentarer och tankar. Kram

Gunilla Sahlin sa...

SMITH - tack för återkopplingen. Det är onekligen så att det tar tid att ta in allt. Känns som en bra grej att hålla kvar den över jul också, hjälper oss att ha rätt fokus. Kramar G