fredag 23 december 2011

Bloggjouren: Landat på Västkusten

Precis kommit hem till pappa och ska strax avnjuta en god kopp grönt te. Tråkigt bilväder hela vägen, och tö-grader i Bohuslän. Men julstämning inomhus och snart ska granen kläs.

Imorgon ska jag testa kesogröt med kanel och grädde för första gången - någon annan som testat innan?

Vilken är din största utmaning just nu? Min är att inte överäta mat jag "får" äta, bara för att jag är sugen på allt det söta som jag ser, men inte kommer att äta. So far so good.

Under julen går inläggen under benämningen "Blogg-jouren". Bloggen är öppen för alla som behöver extra stöd under dessa dagar, när exponeringen av socker/kolhydrater, alkohol etc är betydligt kraftigare än vanligt.

6 kommentarer:

Erika L sa...

Min största utmaning är att jag inte sagt helt som det är till min familj som jag ska fira med. Jag vill berätta, men är rädd för vad de ska säga. Har ni några tips?

Gunilla Sahlin sa...

ERIKA L - tack för ditt inlägg. Kan det vara så att de märkt att du har problem, fast ni inte pratat om det? Det är vanligare än vi ofta tror. Oavsett så tror jag det är bra att lägga det på en nivå där du förklarar att du ska säga något som är viktigt för dig, och som du tycker är jobbigt att prata om. De allra flesta förstår då att du vill anförtro något och har förhoppningsvis ett (i alla fall ganska) öppet sinne. Mer konkreta tips om hur du kan lägga upp det finns här: http://vittbegar.blogspot.com/2011/01/nar-det-kanns-som-att-ingen-forstar.html
lycka till! kram G

Caroline sa...

Hej Gunilla och god jul! :)
Min största utmaning just nu är att låta bli sockret. Jag har redan ätit en massa socker i två dagar och jag har ångest.

Gunilla Sahlin sa...

CAROLINE - tack för att du delar med dig. Du kommer att få abstinensbesvär när du klipper sockret nu, så var beredd på det. Men du klarar det. Du är inte ensam. Kram G

Caena sa...

ang kesogröt så har jag gjort det förr.. det e gott! har gjort olika versioner.
Går att göra i micro och på spisen.. blir ofta lite blötare på spis än i micro.. men beror också på hur mycket grädde man tillsätter.. ibland tillsätter jag ingen alls.
Ibland tar jag ett ägg i (gärna när jag kör på spisen) .. och sedan gärna frysta hallon under gröten.

Har inte heller berättat helt hur det ligger till.. har känt ångest över det ett tag nu. men det verkar lösa sig
god jul

Gunilla Sahlin sa...

CAENA - tack för tipset! Ser fram emot det. Håller tummarna för dig, det kommer att gå bra. kram