torsdag 29 december 2011

Mellandagar

Relativt lugna dagar hemifrån. Superskönt. Tid för reflektion och eftertanke. Ett helt år har snart gått. Vi tittade på Rapports årskrönika igår och det har verkligen hänt mycket i år. Fokus hamnar tyvärr oftast på tragedierna, på katastroferna och på krigen. Det är viktigt att de lyfts fram, att de inte glöms bort. Men vi behöver också komma ihåg allt som varit bra. Alla vardagsmirakler och ljusa stunder som 2011 förde med sig.

För min del är 2011 en milstolpe. Jag är så stolt och glad över att boken "VITT BEGÄR - en personlig berättelse om sockerberoende" fick komma ut. Jag kommer alltid att vara evigt tacksam till Pickabook förlag med Bertil och Kerstin i spetsen som vågade satsa på boken. Sedan den kom ut för drygt två månader sedan har fler än 600 personer hört av sig. Som tackat mig för att jag vågar berätta. Som trott att de är ensamma. Men ingen är ensam. Ingen behöver bära skammen ensam.

Boken har fått mer uppmärksamhet i media än jag någonsin kunnat drömma om. Senast i TV4s Kvällsöppet och reprisen av min medverkan hos Malou den 23 december. Jag antar att redaktören tyckte att det var ett bra ämne att ta upp, så där dagen före julafton.

Resan har bara börjat. Allmänhetens kännedom om kolhydrater och dess påverkan är fortfarande katastrofalt undermålig, men det blir bättre och bättre hela tiden. Svenska Dagbladet hade en tredagars artikelserie och socker under hösten. New York Time Magazine skrev "Sugar is toxic" på omslaget och lät hela magasinet handla om socker och dess påverkan. Bland mycket, mycket annat. 2011 har varit ett år av uppvaknande. Jag ser med spänning fram emot att få vara med och fortsätta utveckla det under 2012. För min del börjar året så bra det kan. Jag ska få vara med som Bitten Jonssons bisittare på nästa intensivkurs för sockerberoende personer på VALET i Göteborg 5-8 januari. Jag ser verkligen fram emot det! Det finns inget bättre sätt att påbörja ett nytt år än genom fortsatt tillfrisknande.

Önskar oss alla en god fortsättning i sinnesro, och för de av oss som behöver - i tillfrisknande.

Intervju hos Malou
Gunilla%20Sahlin%20och%20Charlotte%20Erlanson%20Albertson%20om%20sockerberoende

Kvällsöppet
Kv%C3%A4lls%C3%B6ppet%20del%2010

5 kommentarer:

Kristina sa...

Tack Gunilla,
du har gjort att jag vågar träda fram och stå på mig. Jag har fakta jag kan lägga fram om någon frågar. Toppen.
Ser fram emot 2012 med tillförsikt.
Har skaplig koll på att mina demoner dealar med mig ibland. Har med hjälp av anhöriga lättare att stoppa i tid.
Vet också att detta nya sockerfria liv är mitt framtida liv. Jag har en livslång resa med detta nya liv framför mig. Det härliga är att jag mår så bra.
Att läsa dina tips och råd får mig att inte släppa på "garden". Du håller mig på tårna liksom....
Tack och Gott Nytt År!

Andreas sa...

Tack Gunilla!! Det betyder SÅ mycket att vi har fått en röst. Det senaste året har varit omvälvande på många sätt. Jag hade ingen aning om att jag har en sjukdom förrän jag såg dig på TV. Boken är fantastisk. 2012 blir ett toppenår!!

Gunilla Sahlin sa...

KRISTINA - tack för ditt inlägg! Hejar på dig.
ANDREAS - tack för pepp! Håller tummarna för dig.

Anonym sa...

Fan vad jag tycker om dig! Du är så professionell i ditt uttryck och påläst! Du verkar så trygg och säker i det du säger, så du får ännu mer trovärdighet och uppmärksamhet. En riktig förebild!

Gunilla Sahlin sa...

ANONYM - tack för pepp! Betyder massor för mig.